DOE biedt inzicht
Toetsafnames moeten het dagelijkse proces op school niet voor de voeten lopen. Maar natuurlijk ben je als schoolbestuurder ook benieuwd hoe jouw leerlingen en school/scholen het doen. De DOE-rapportages bieden jou dat inzicht. En meer. Want DOE geeft je praktische handvatten die jou kunnen ondersteunen bij jouw beleidsbeslissingen.
Past DOE ook bij jouw school? Zeker weten! Want DOE is onafhankelijk van welke lesmethode of leerlingvolgsysteem dan ook. Wat een leerling – uit het reguliere of het speciaal (basis)onderwijs – ook nodig heeft, DOE is er echt voor élke groep 8’er
.
Dit is DOE
- Toetst alleen wat nodig is
- Zekere IT-omgeving zonder stress en extra kosten
- Goed handvat voor beleidsbeslissingen
Meer over DOE, kijk hier!

DOE geeft een scherp beeld van de prestaties
van jouw leerlingen en school!
Veelgestelde vragen
We hebben enkele veelgestelde vragen voor jou als leerkracht verzameld. Staat je vraag er niet bij? Kijk dan op onze webpagina Over DOE. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met onze collega’s van de DOE-klantenservice. Zij helpen je graag verder.
Waarom kiezen voor DOE?
- DOE toetst wat nodig is: rekenen, taalverzorging en lezen
- DOE is digitaal én adaptief, maar kan ook lineair
- DOE is er voor elke groep 8’er
- DOE is onafhankelijk van lesmethode of leerlingvolgsysteem
- DOE wordt ontwikkeld door toetsexperts
Zekere IT-omgeving zonder stress? Jazeker!
De IT-omgeving is super gebruiksvriendelijk voor de leerkracht. En vrij van stress. De leerlingen maken DOE namelijk in een standaard browser (bijvoorbeeld Edge of Chrome), waardoor het installeren van software niet nodig is. Tijdens de afname kan de leerkracht monitoren waar de leerlingen zijn met het maken van de toets. Zo kunnen de leerlingen gewoon laten zien wat ze kunnen, zonder dat de leerkracht en jij als schoolbestuurder allerlei ingewikkelde dingen moeten regelen.
Met hoeveel tijd moet de school rekening houden bij de afname?
Er is een wettelijke afnameperiode voor digitale doorstroomtoetsen – 2024: 29 januari t/m 16 februari – waarbinnen jouw school zelf kan bepalen op welke momenten aan DOE gewerkt wordt. Ons advies: reken gemiddeld drie uur exclusief pauzes. Het aantal dagdelen is flexibel: laat jouw leerkracht kijken wat het beste aansluit bij de leerling(en). DOE kun je tegelijkertijd door alle leerlingen laten maken, of op verschillende momenten. De keuze is aan de leerkracht.
Wanneer kan ik rapportages verwachten en wat staat erin?
Uiterlijk 15 maart worden door ons vier rapportages gedeeld met de school:
- leerlingrapportage voor de leerling en ouders/verzorgers
- uitgebreide leerlingrapportage voor de leerkracht
- groepsrapportage voor de leerkracht
- schoolrapportage voor de leerkracht en het schoolbestuur
Meer informatie hierover vind je op de webpagina Over DOE/rapportages.