DOE ondersteunt

Nog een laatste schooljaar en dan zijn je leerlingen echt basisschool-af. Als leerkracht van groep 8 ken je ze goed. Natuurlijk gun je ze een vliegende start in het voortgezet onderwijs en hoop je dat ze zich daar op hun plek gaan voelen. Daarom is een definitief schooladvies dat goed aansluit bij je leerlingen zo belangrijk. DOE helpt je daarbij! Want met DOE wordt jouw cognitieve beeld over je leerlingen verstevigd. En met onze duidelijke rapportages wordt de onderbouwing van het best passende schooladvies aan jouw leerlingen en hun ouders/verzorgers net wat gemakkelijker.

Wat een leerling – uit het reguliere of het speciaal (basis)onderwijs – ook nodig heeft, DOE is er echt voor élke groep 8’er. DOE is onafhankelijk van welke lesmethode of leerlingvolgsysteem dan ook.

Dit is DOE

  • Slimme toets. Daagt jouw leerlingen uit op het eigen niveau
  • Verstevigt jouw cognitieve beeld over je leerlingen
  • Helpt jou in je communicatie naar leerling en ouders met duidelijke rapportages

Heb je al kennis gemaakt met DOE? Kijk hier voor de DOE-kennismakingstoets. En om straks de afnames soepel te laten maken we handleidingen.

Belangrijke data schooljaar 2024/2025

1 oktober: start inschrijving doorstroomtoets
15 november: sluiting inschrijving
Van 10 tot en met 31 januari: leerlingen ontvangen voorlopig schooladvies (uiterlijk de dag voor toetsafname)
Van 27 januari tot en met 16 februari: afname doorstroomtoets (ook voor DOE-braille en DOE-slechtziende toets)
Van 17 februari tot en met 9 maart: inhaalperiode
Uiterlijk 15 maart: rapportages doorstroomtoetsen bij scholen
Uiterlijk 24 maart: leerlingen ontvangen definitief schooladvies
Van 25 maart tot en met 31 maart: aanmeldmoment leerlingen bij voortgezet onderwijs
Uiterlijk op 12 mei: besluit over toelating middelbare school

Rapportages

Uiterlijk 15 maart vind je in Mijn DOE vier rapportages:

  • leerlingrapportage voor de leerling en ouder(s)/verzorger(s)
  • uitgebreide leerlingrapportage voor de leerkracht
  • groepsrapportage voor de leerkracht
  • schoolrapportage voor de leerkracht en het schoolbestuur

De leeswijzers voor de rapportages komen in februari beschikbaar op deze pagina.

Uitgebreide leerlingrapportage

De uitgebreide leerlingrapportage geeft meer inzicht in de prestaties van de leerling op de toets, bijvoorbeeld op de (sub)domeinen. Deze rapportage kan ook worden gebruikt om te kijken waar de leerling staat ten opzichte van andere leerlingen in Nederland met hetzelfde schooladvies of hetzelfde toetsadvies. De leerkracht kan deze rapportage eventueel gebruiken om aan de ouder(s) of verzorger(s) van de leerling meer duiding te geven aan de toetsresultaten.

Groepsrapportage

De groepsrapportage biedt een overzicht van de resultaten van een groep leerlingen. Zo kan de leerkracht bijvoorbeeld in één blik zien voor welke leerlingen een heroverweging van het schooladvies vereist is.

Schoolrapportage

De schoolrapportage voor de leerkracht en het schoolbestuur bevat aanvullende informatie waarop te zien is wat leerlingen kunnen en wat ze nog niet kunnen. Zo kunnen zij hierop zien welk percentage leerlingen welk referentieniveau heeft behaald en wat de resultaten zijn per (sub)domeinen.

Veelgestelde vragen

We hebben enkele veelgestelde vragen voor jou als leerkracht verzameld. Staat je vraag er niet bij? Kijk dan op onze webpagina Over DOE. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met onze collega’s van de DOE-klantenservice. Zij helpen je graag verder.

Hoe komt het toetsadvies tot stand?

Het toetsadvies voor het best passende brugklastype wordt gebaseerd op de toetsscore. De toetsscore is gebaseerd op de vaardigheidsscores voor Lezen, Taalverzorging en Rekenen die op het uitgebreide leerlingrapport staan. Hierbij telt lezen voor 30% mee, taalverzorging voor 25% en rekenen voor 45%. Bij iedere toetsscore hoort een brugklastype. Er worden vaste grenswaarden gebruikt waardoor het advies voor de leerling onafhankelijk is van de prestaties van andere leerlingen. Het is dus niet zo dat er een vooraf vastgesteld percentage leerlingen een advies krijgt. De grenswaarden voor de toetsadviezen zijn:

  • praktijkonderwijs/vmbo bb: 200-226
  • vmbo bb/vmbo kb: 227-267
  • vmbo kb/vmbo gl-tl: 268-292
  • vmbo gl-tl/havo: 293-318
  • havo/vwo: 319-341
  • vwo: 342-400

Waar vind ik als school toelichting op de DOE-rapportages?

Vanuit DOE worden er vier rapportages gedeeld met de school: Leerlingrapportage, Uitgebreide leerlingrapportage, Groepsrapportage en de Schoolrapportage. De toelichtingen op de verschillende rapportages verschijnen in de loop van februari op deze website.

Ik krijg een zwart scherm aan het begin van de toets. Wat nu?

Je krijgt een zwart scherm aan het begin van de toets in plaats van de eerste opgave. Dit gebeurt als je de cookie-instellingen van je device te streng ingesteld hebt staan. Je kunt dit eenvoudig aanpassen: zie instructie cookies uitzetten. Mocht je er zelf niet uitkomen, vraag dan even hulp van een collega of bel onze klantenservice.

Hoe kan ik een leerling uitschrijven voor de DOE?

Tot aanvang van de afnameperiode kun je leerlingen uitschrijven in Mijn DOE. In de leerlinglijst kun je een leerling verwijderen door op de prullenbak achter de leerlingnaam te klikken. Na aanvang van de afnameperiode kun je geen leerlingen meer uitschrijven.

Waar vind ik de handleiding voor afname DOE?

Om de DOE-afnames zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we een handleiding geschreven: handleiding. Hierin lees je alles wat nodig is voor een succesvolle afname.

Kan ik bij twee scholen leerkracht of beheerder zijn?

Ja dit kan. Mocht je bij een of beide scholen inlogproblemen krijgen nadat je bij de tweede school bent toegevoegd, laat het dan even weten via info@doe.nl. We willen je vragen om de namen van beide scholen op te nemen in de mail.

Hoe kan ik toegang krijgen tot Mijn DOE?

Vraag de DOE-beheerder van je school om je toe te voegen als leerkracht. Mocht de beheerder niet beschikbaar zijn, vraag dan toegang aan via info@doe.nl. Let op: alleen als je mailt met een mailadres verbonden aan je school of bestuur, dan voegen we je toe.

Kan ik een nieuwe activatiemail krijgen?

De DOE-beheerder van je school kan je een nieuwe activatiemail sturen. Dit kan in het beheer scherm door je uitnodiging eerst te verwijderen (prullenbakje) en je daarna weer toe te voegen. Je ontvangt dan een nieuwe activatiemail.

Mocht de DOE-beheerder van je school niet beschikbaar zijn of je bent zelf de eerste beheerder, stuur dan je verzoek voor een nieuwe activatiemail naar info@doe.nl. Let op: alleen als je mailt met een mailadres verbonden aan je school of bestuur, dan sturen we je een nieuwe activatiemail.

Hoe kan ik zien of ik mijn account heb geactiveerd?

Als je bij het inloggen ziet staan “we kunnen je account niet vinden”, dan heb je je account niet geactiveerd. Mocht je nog wel de activatiemail hebben, volg dan de stappen uit de mail. Als je de mail niet meer hebt, vraag dan even of de DOE-beheerder van je school je toevoegt in Mijn DOE.

Mocht de DOE-beheerder zien in het beheer scherm dat je als “uitgenodigd” staat, dan kan de beheerder een nieuwe mail sturen. Dit kan door je account eerst te verwijderen (prullenbakje) en daarna weer toe te voegen. Je ontvangt dan een nieuwe activatiemail. Mocht de DOE-beheerder van je school niet beschikbaar zijn, stuur dan je verzoek voor een nieuwe activatiemail naar info@doe.nl. Dan sturen we je een nieuwe activatiemail.

Ik heb de stappen uit de activatiemail zojuist doorlopen maar ik kan toch niet inloggen. Hoe verder?

Wat soms helpt is om op “wachtwoord vergeten” te klikken en je wachtwoord opnieuw in te stellen. Als je niet kunt inloggen maar wel alle stappen hebt gevolgd, zou je ons via info@doe.nl willen mailen? Dan kijken we naar je account.

Kun je niet inloggen maar je hebt je account wel geactiveerd?

We vinden het ontzettend vervelend dat je niet kunt inloggen. Zou je ons via info@doe.nl willen doorgeven dat je niet kunt inloggen? Dan laten we onze IT-afdeling uitzoeken waarom je niet kunt inloggen.

Kunnen mijn leerlingen voor afname kennismaken met DOE?

Antwoord: Jazeker! Er zijn DOE-kennismakingstoetsen voor leerlingen. Die vind je op deze webpagina. Ook hebben we tips verzameld voor en door leerlingen die de DOE gaan maken. Zie deze animatie.

Hoe mandateer ik DOE zodat leerlinglijsten automatisch vanuit LAS worden overgenomen?

Mijn DOE kan de leerlinglijsten automatisch overnemen vanuit het leerlingadministratiesysteem (LAS). Dit werkt voor ESIS en ParnasSys. Hiervoor is het nodig om toestemming, of wel mandaat, te verlenen in het Onderwijs Service Register (OSR). Zodra er toestemming is verleend door jouw school, kunnen de leerlinglijsten uit het LAS worden overgenomen. Dit kan 24 uur duren. 

Dit zijn de stappen om toestemming te verlenen aan DOE:  

  • Als beheerder van OSR log je met e-herkenning in het OSR (of via Mijn DUO)
    (ben je niet de OSR-beheerder, check dan bij het bestuur wie deze rol vervult)
  • Na het inloggen in het OSR kom je direct in het menu mandateren
  • Kies + mandaat toevoegen
  • Selecteer DOORSTROOM – Logistiek proces doorstroomtoets po
  • Kies ‘Doe overheidsdoorstroomtoets’ en sla de selectie op
  • Controleer meteen of jouw LAS ook al is gemandateerd voor de Doorstroomtoets. Als er niks is veranderd ten opzichte van vorig jaar, is dat al geregeld. Als je vorig schooljaar hetzelfde LAS gebruikte, dan is dat al geregeld 

Kijk hier voor de handleiding van het OSR.

Waarom kiezen voor DOE?

  • DOE toetst wat nodig is: rekenen, taalverzorging en lezen
  • DOE is digitaal én adaptief. Je kunt eventueel ook kiezen voor een lineaire variant. In dat geval maken alle leerlingen de toetsopgaven op hetzelfde niveau.
  • DOE is er voor elke groep 8’er
  • DOE is onafhankelijk van lesmethode of leerlingvolgsysteem
  • DOE wordt ontwikkeld door toetsexperts

Welke devices kan ik gebruiken voor de afname van DOE?

Voor het afnemen van de digitale doorstroomtoets DOE heb je nodig: een Windows-PC of laptop, een chromebook of een Macbook, muis en koptelefoon. Een koptelefoon is niet nodig voor leerlingen die de DOE DoS/TOS-toets maken. Een uitgebreide beschrijving van de eisen aan de ICT-omgeving vind je hier DOE-toets – DOE.

Met hoeveel tijd moet ik rekening houden bij de afname?

Er is een wettelijke afnameperiode – 2025: 27 januari t/m 16 februari – waarbinnen jouw school zelf kan bepalen op welke momenten aan DOE gewerkt wordt. Ons advies: reken gemiddeld drie uur exclusief pauzes. Het aantal dagdelen is flexibel; kijk wat aansluit bij jouw leerling(en). DOE kun je tegelijkertijd door alle leerlingen laten maken, of op verschillende momenten. De keuze is aan jou.

Kunnen de leerlingen tijdens het maken van DOE terugbladeren?

Ja. DOE bestaat uit meerdere toetsdelen. Binnen zo’n toetsdeel kan de leerling terugbladeren om het antwoord eventueel aan te passen. Pas als het toetsdeel is ingeleverd door je leerling, kan het antwoord niet meer worden gewijzigd.

Mag ik een leerling extra tijd geven om de toets te maken?

Jij kunt als leerkracht zelf bepalen hoeveel extra tijd die leerling extra nodig heeft. Wij houden met het ontwikkelen van de toets rekening met drie uur, waarbinnen  de meeste leerlingen de opgaven  kunnen maken. Als leerlingen meer tijd nodig hebben dan is dat prima.

Mogen er hulpmiddelen ingezet worden tijdens de afname?

Buiten de hulpmiddelen in de toetsomgeving, mogen leerlingen bij alle vakken gebruik maken van kladpapier dat door jou als leerkracht is uitgereikt.

Welke ondersteuningsbehoeften zijn er voor leerlingen met een beperking?

DOE is een doorstroomtoets voor elke groep 8’er. Daar hebben we bij het ontwerp sterk rekening mee gehouden. Een overzicht van de hulpmiddelen en de aangepaste DOE-versies voor leerlingen met andere ondersteuningsbehoefte vind je op deze webpagina Over DOE/ondersteuning.

Mijn school heeft gekozen voor een andere aanbieder. Kan ik toch een DOE-toets voor een leerling met een beperking gebruiken?

Jazeker! Mits de gekozen aanbieder niet in de specifieke behoefte kan voorzien. Kijk op deze webpagina met informatie over ondersteuningsbehoefte en ons aanbod.

Hoe werkt de adaptiviteit van DOE?

Elk vak bestaat uit drie toetsdelen. Per toetsdeel en per vak wordt gemeten wat het niveau van de leerling is. Op basis hiervan wordt het niveau van het volgende toetsdeel voor ieder vak apart bepaald. Dit maakt de toets adaptief. Daardoor zijn de DOE-vragen voor de leerlingen nooit te moeilijk of te makkelijk en kunnen de leerlingen goed laten zien wat ze kunnen. Dit betekent dat een leerling bijvoorbeeld een makkelijke toets Lezen krijgt, en een moeilijke toets Rekenen.

Welke informatie vind ik terug in een rapportage?

Uiterlijk 15 maart vind je in Mijn DOE vier rapportages:

  • leerlingrapportage voor de leerling en ouders/verzorgers
  • uitgebreide leerlingrapportage voor de leerkracht
  • groepsrapportage voor de leerkracht
  • schoolrapportage voor de leerkracht en het schoolbestuur

Meer informatie vind je op webpagina’s Leerlingrapportage en Leerkrachten.

Hoe werkt de inschrijving voor DOE?

De inschrijfperiode voor jouw school loopt van 1 oktober t/m 15 november. Na inschrijving ontvangt de school een verwerkingsovereenkomst. Nadat deze ondertekent retour is gestuurd en door ons is verwerkt, ontvangt jouw school bericht dat de leerlingen kunnen worden ingeschreven. Mocht je na 15 november je school willen aanmelden, dan kan dat door contact op te nemen met onze klantenservice.

Deze website maakt gebruik van functionele cookies die ervoor zorgen dat de website naar behoren functioneert. En cookies om herhaalbezoeken te onthouden. Meer informatie.